MicroAA var mitt första bolag, och drevs själv genom en enskild firma utan andra medarbetare. Bolaget hjälpte skolklasser, idrottslag & föreningar att tjäna pengar genom att sälja lättsålda teknikprodukter, som vi i sin tur importerade från Kina. Bolaget blev inte lyckat, men mycket lärdomar kunde tas med.
Allt började i årskurs 9. Där vi skulle åka på en klassresa till Gotland några veckor innan skolavslutningen. Ganska snabbt förstod vi att det kostar en del att åka, att alla inte hade möjlighet att betala privat. Vi fick därmed fokusera på att tjäna in pengar till klasskassan och började sälja kakor och underkläder m.m. Det gick framåt men var utmanande. Jag hade erfarenhet av försäljning och dörrknackning, efter att sålt både jultidningar och expressen under flera år. Men det var ytterst få som valde att köpa. Inte för att det var dåliga produkter, men då alla redan köpt från barnbarn, familjekompisar, kusiner osv. Alla skolklasser och lag säljer exakt samma sak. I hela Sverige. Marknaden är dominerad av de ledande aktörerna som Kakservice & Newbody. Samtidigt som produkterna blir dyrare än att köpa motsvarighet från butik.
Vi började kika på andra alternativ för att fylla på klasskassan, men få saker gav resultat och mycket var helt ointressant. Som den tekniknörd jag alltid varit, så snöade jag in på teknikprylar och försökte ställa frågan, vad är det som alla behöver och alltid kan behöva en extra av? Mobilladdare. Powerbanks. Enkla mobil & dator tillbehör. Jag letade ivrigt på nätet efter leverantörer här, men ingen erbjöd detta.
Jag talade med några av mina närmsta lärare som då pushade och uppmanade mig att starta eget. Dem sa i stil med att om jag ser ett problem, så får jag gå in och försöka lösa det. Så starta ett eget företag och lös problemet om du tycker det borde lösas. Då skrattade jag mest åt tanken... Men efter några veckor spenderade jag hela nätter i att börja arbeta med det. Vid denna tidpunkt var jag 15, på väg att fylla 16. Min entreprenörskaps resa skulle starta, och jag hade ingen aning om vad jag då gav mig in på - eller var på väg.
Verksamheten drevs under ettpar års tid, men fick aldrig fart. Tyvärr. Jag tror fortfarande att idén är bra och skulle fungera, men mitt egna utförande blev inte lyckat. Vi fick endast in en liten kund på väldigt lång tid med mycket arbete, och verksamheten kostade mig mer än vad det genererade och inom kort hade jag bränt bort större delen av mina privata sparpengar från tidigare jobb som expressen- och jultidningsförsäljare. Hela projektet kändes som en total flopp, som jag i början skämdes över. Att behöva säga till klasskompisar, och folk jag träffade att det hade gått katastrof och inte alls som planerat var inte det roligaste att göra. "Swallow your pride" brukar man säga, men det var inget som 16 åriga Adrian hade enkelt för. Under lång tid svarade jag bara att det gick bra, fastän det inte var sant.
Jag tror att anledningen till floppen var på grund av bristande kunskap i företagande och att jag saknade någon att bolla med. Men mitt stora misslyckande i bolaget var marknadsföringen. Jag la alla sparpengar jag hade på olika typer av annonser. Visst spred jag ut kampanjerna och min budget. Men min målgrupp blev helt fel, eller snarare alldeles för bred.
Tjänsten funkade för elever, men kunde också säljas in via lärare och vårdnadshavare. I hela Sverige. Min målgrupp ställdes in på 15 - 65 år, kvinnor och män, i hela Sverige. Alla sparpengar jag tidigare jobbat ihop satsades, och ingen nåddes. Ganska snabbt var pengarna spenderade, och inga kunder hade genererats.
Nu några år senare, kan jag konstatera att MicroAA var en flopp - men i efterhand ångrar jag ingenting av det. Jag fick erfarenheter som jag aldrig skulle lärt mig annars. Den erfarenheten jag samlade på mig resulterade i stor nytta i kommande satsningar. I samband med att jag letade efter nya saker att göra så kom jag i kontakt med en duktig ung utvecklare, som senare kom att anställas. Jag startade då igång mitt andra företag och valde att lägga ner MicroAA. Som 17 år hade jag redan startat två företag, och nu var fokuset extremt riktat mot den nya satsningen - Student IT konsultfirman, MicroAA Labs.