Meitner är min senaste satsning, och är ett EdTech Startup som arbetar för skolans digitalisering. Vi ger oss in i en bransch där konkurrenterna är väl etablerade, traditionella och har några år på nacken. Själva går vi in med en konkurrenskraftig, modern och ny produkt. Meitner bygger en helhetstäckande digital skolplattform, som också kan genomförahelt automatisk schemaläggning och har verktyg för att upptäcka upptäcka psykisk ohälsa i ett tidigt stadie
Många tycker att det låter osexigt, men vi bygger skolsystem. Vi utvecklar heltenkelt olika IT system för skolor. Med fokus på en helhetstäckande skolplattform. Men för att göra benämningen lite mer charmig, så brukar vi beskriva oss som en EdTech startup, vilket vi också är.
Meitner är inget traditionellt och struligt gammalt IT system, vi har en användarvänlig och enkel plattform för att underlätta vardagen för alla inom skolan. Allt från elever och vårdnadshavare till skolledningen och alla lärare, påverkas av vår produkt. Vi arbetar ständigt med att hitta nya metoder att förenkla och automatisera processer som idag är manuella och tidskrävande. Genom att samla alla funktioner och moduler som skolan behöver i en plattform så kan vi ersätta 5-7 olika system i en skola med en enda plattform. Det sparar inte bara tid, utan en enorm huvudvärk. Vem har ens koll på sina 7 olika inloggningsuppgifter till olika system? Och varför ska en elev behöva leta på 5 ställen för att se vilka läxor hen har att lämna in vid slutet av veckan? Vi löser det behov som borde lösts för länge sedan.
Ett sätt att automatisera och direkt spara tid på är att Meitner har utvecklat en schema generator, för att automatiskt kunna lägga scheman för skolor. En process som idag tar flera hundra timmar, gör Meitner på bara några minuter. Dessutom ger Meitner sig in i kampen att jobba för att motverka psykisk ohälsa och leverera verktyg för att upptäcka brister i välmåendet hos elever i tidigt stadie.
"Meitner är den enkla plattformen jag aldrig fick uppleva under min skoltid. Därför tog jag examen, så jag kunde skapa det system jag hade behövt i skolan. Som all skolpersonal, och alla elever förtjänar. Att skapa komplexitet är enkelt. Men att skapa enkelhet är komplext.”
Likt andra idéer så skapades det utifrån ett problem. Vi satt i skolan varje dag i flertalet komplicerade skolsystem, som var nästa 20 år gamla. Vissa byggdes till och med innan jag ens var född, och långt innan smartphones kom till världen - som idag är en självklarhet att ha i fickan.
Vi såg problemet där lärare var frustrerade och upplevde att de la för stor del av sin arbetstid i att administrera och hantera IT system, istället för att fokusera på att undervisa och utbilda. Samtidigt som elever inte hittade uppgifter, läxor och händelser i schemat. Medan vårdnadshavare inte kan ha enkel koll över sina barn. Huvudvärken fanns hos alla, och det var den vi ville få bort.
Genom att ha sett problemet, och levt igenom det under många år i skolan var det dags att göra något åt det. Men det som fick hela projektet att dra igång, var återigen en lärare - en ny denna gång. Dem orden jag hörde kommer jag aldrig glömma och löd i stil med "Du är kanske den enda i hela Sverige som kan lösa problemet." Han förklarade det som att inga lärare har kompetens för att bygga ett sådant jätte projekt, vårdnadshavare har inte tid och saknar ofta villigheten att ta den risken, skolor och ledningen själva har ingen kunskap och inte finansiella medlen som krävs för att genomföra det. Elevernas kunskaper är också för begränsade. Istället blir det stora IT konsultbolag som bygger systemen, men som inte förstår sig på skolan. Han menade på, att då vi hade en konsultfirma med unga - MicroAA Labs - så borde vi ha kompentesen att bygga något sådant, samtidigt som vi förstår behoven. Vilket vi gjorde. Med ett fantastiskt team har jag tillsammans med teamet, trotts många omständigheter, fått möjligheten att driva igenom detta till verkligen
Vi har spenderat tusentals timmar i utvecklandet av Meitner, och det har tagit tid. Men hela teamet har en enrom drivkraft och kämpar dagligen för att göra våra produkter bättre. För vi ser det som vår skyldighet att ge skolan de verktyg de förtjänar, och behöver. För om inte vi, vem ska då göra det?
Men det där viktigt att punktera, detta handlar mycket mer om att bygga en enkel, modern och tidseffektiv skolplattform - det är kärnan i det, men inte där vi slutar. En stor del av vår satsning ligger i att hitta metoder i att analysera elevers välmående och kunna flagga för psykisk ohälsa i tidigt stadie. För kurvan går åt fel håll, det vet alla. Diskussionerna som förs handlar mer om varför det sker, än att fokusera på att ta fram lösningar på problemet. Men tolka mig rätt, vi kommer aldrig kunna lösa problemet med psykisk ohälsa hos elever. Men om vi kan hjälpa, om så bara en elev, att få det stöd som hen behöver i god tid innan allting gått för långt. Då är all vår tid och insats i världen. Däremot är vi inga psykologer, men vi kan IT och vi vet hur man bygger digitala hjälpverktyg för att hjälpa skolhälsoteamet som faktiskt kan frågorna. Förhoppningsvis kan vi pusha marknaden, att 'steppa upp sitt game', och börja inse allvaret och börja leverera hjälpverktyg för att kunna motverka detta i tid. Så kampen mot psykisk ohälsa börjar nu.